Doprava v Moskve
Hromadná doprava v Moskve nie je nejaký veľký problém, ale asi je lepšie čo to si o nej poveda?, lebo človek, ktorý príde prvý krát do tejto metropole bude už tak dos? vyplašený z iných vecí. Tak mu pomôžeme.
Metro
Systém metra v Moskve je veľmi logický, aj keď treba trochu popremýšľa?, kým si človek na neho zvykne. Ak sa pozriete na mapu metra tak zistíte, že každá linka má svoju farbu a názov napr. červená - sokolničeskaja linija. To uľahčuje orientáciu.
Kliknutím na mapu
dostanete obrázok
pôvodných rozmerov
1168 x 1252 (225 Kb)
|
|
|
Veľmi rafinovane je však vymyslená hnedá linka, vedená do kruhu. Tá jej rafinovanos? spočíva v tom, že všetky hlavné vlakové stanice ležia na tomto okruhu. Naviac hnedá linka pretína všetky ostatné linky vždy aspoň na jednom mieste, väčšinou na dvoch. Čo to znamená? Ak ste prišli vlakovú stanicu a vyberiete si hnedú linku, tak skôr či neskôr tak či tak narazíte na tú farbu linky ktorú vy potrebujete. Predpokladajme, že prídete vlakom zo Slovenska na stanicu Beloruskaja. A potrebujete sa dosta? na červenú linku. Takže je jedno, na ktorú stranu nastúpite, vždy pretnete červenú buď na stanici Komsomoľskaja ( mimochodom vlaková stanica Jaroslavskaja ), alebo Park Kultury. A ešte je jasné, že ak Moskvou len prechádzate teda prídete napr. od Kijeva, vystúpite na Kijevskej stanici, a idete ďalej na Minsk v Bielorusku, jednoducho sadnete na hnedú linku a určite sa na tú Beloruskaju skôr či neskôr dostanete, bez ohľadu, na ktorý smer ste si sadli.
Naopak názvy staníc metra nie sú až tak rafinovane vymyslené. Nehovoria totiž o tom, čo sa nachádza nad vami na ulici. Teda nie všetky, ale väčšina. Majú svoje názvy, len preto, aby mali názvy. Pekné, ale neužitočné.
A ešte k staniciam. Stáva sa, že sa linky križujú. V tom prípade sú potrebné dve stanice, logicky. Nie je to však ako v napr. v Prahe, že jeden uzol má rovnaké meno pre všetky stanice. V Moskve má každá stanica iné meno aj v prípade, že ležia na tom istom mieste, ale v rôznych úrovniach. Tak napríklad uzol červenej, modrej a šedej linky je jedno a to isté miesto, ale s názvami staníc Biblioteka Im. Lenina, Borovickaja a Arbatskaja.
Ešte jeden postreh si neodpustím. Rusi sú paranoidní, že zmeškajú svoju zastávku. Preto sa už dve zastávky, pred tou svojou, tlačia k dverám a treba poveda?, že nijak šetrne. Zvláš? starší ľudia. Ale to tí, ktorí cestujú po Bratislave autobusom bývalé číslo 38, teraz tuším 50, dobre poznajú :-)
Orientácia
Orientácia je v metre veľmi jednoduchá. Smer linky sa označuje jej konečnou stanicou. To znamená, že musíte vedie? konečnú stanicu po smere, ktorým sa chcete vyda?. V každej vstupnej hale je svietica tabuľa, kde je uvedená konečná stanica a stanice týmto smerom. Vy potom len sledujete túto tabuľu, resp. šípky, ktorými vás navádzajú.
Ak z metra vychádzate, sledujte nápis " Vychod v gorod". Tam sú väčšinou napísané aj miesta, kde môžete výjs?. Teda, na ktorej strane ulice, pri akom pamätníku, .... Niekedy sú čísla autobusov, ktoré nad vami majú zastávku vylepené na stĺpoch.
Ak len prechádzate na inú linku, sledujte tabuľu "Perechod na stanciju ...". Zasa je to svetelná tabuľa s takým modrým obrázkom panáčika, ktorý zostupuje po schodoch.
Metro premáva do 1:00 ráno.
Ceny
V metre sa používajú metro-karty. Sú jednorázové, alebo viacrázové. Majú taký magnetický pruh a vzadu sa zapisuje počet jázd. Jednorázový vás výjde na 5 R, 10 ciest na 35 R, takže jedna jazda 3,5 R. Sú aj na viac ciest, ale tie sme my nepoužívali, takže neviem čo stoja.
Ak vôjdete do metra môžete tam by? akokoľvek dlho chcete. Revízora sme nestretli, ale do metra sa načierno nedostanete, lebo všade sú policajti a vrátničky.
Autobusy
V Moskve jazdia dva druhy autobusov. Normálne a zrýchlené, tzv. express. Jazdia po tej istej trase, ale expres má menej zastávok, a teda nestojí na všetkých. Svoju trasu majú označenú na tabuliach v okne autobusu. Niektoré autobusy vyzerajú ako z prvej svetovej, ale jazdia.
Autobusy majú na zastávke napísané veľké písmeno "A", trolejbusy "T". Nie na všetkých zastávkach bývajú napísané čísla liniek, ktoré tam stoja. O časoch ani nehovoriac. Je to dos? mätúce.
Ceny
Za pozornos? stojí je lístok stojí 3 ruble, pokuta za bezlístkovú jazdu je 8 rublov !!! Je to však dané tým, že skoro každý autobus obsahuje aj konduktora, tj, človeka, ktorý predáva lístky. Niekedy je to vodič, ale väčšinou staršia pani, ktorá sedí na svojom sedadle a predáva lístky. Vy za ňou prídete a kúpite si lístok.
Lístky sa však dajú kúpi? aj mimo autobusu, na staniciach metra, v podchodoch a tak. Cena je taká istá ako v autobuse, ale sú krajšie :-). Len na express nekúpite lístok inde ako v autobuse. To preto, že expres nestojí 3 ruble, ale myslím 5 rublov. Nešiel som, tak neviem presne.
Lístok si treba označi? v označovači na stene autobusu. Je to také prehistoprické cvakátko, ktoré vám do lístu urobí 3 dierky.
Taxi
Ako taxík fungujú v Moskve všetci vodiči, ktorí majú zrovna čas. Postavíte na kraj cesty, zakývate a už vám niekto stojí. Cena je vysoká. Neviem presne, ale my sme dali asi za 10 km 55 rublov. To je len odhad, lebo ja som to neplatil a teda neviem presne.
Niekde som čítal, že sa človek má vyhnú? taxi, ktoré riadia cigáni ( pri všetkej úcte ) a tým, v ktorých už nejaký pasažier sedí. Dôvody sú jasné.
|