Doprava v Mongolsku

Nasledovné informácie, ako ináč, vyplývajú z našich skúseností počas cestovania po Mongolsku, tak ich neberte ako konečný a nemenný fakt, alebo jednak ceny, trasy a spôsoby daného druhu dopravy sa môžu meni?.
Ak chcete vedie? presné ceny, ktoré sme my platili za dopravu, nájdite si stránku Cesta- Trasa a prečítajte si údaje v tabuľke. Zasa, to platilo len pre nás, lebo sme si niektoré ceny vyhádali, takže ich neberte ako konštantu. V Mongolsku vždy treba zmlúva? o cenu. Na to prídete.

Vlaky

Vlaky v Mongolsku nie sú veľmi rozšírený spôsob dopravy, lebo koľajníc nie je až tak veľa. Vlastne len 3 hlavné trasy:
  1. Krížom cez Mongolsko, spájajúca Rusko s Čínou, najhlavnejšia a najfrekventovanejšia tra?
  2. Erdenet - Darchan je vlastne odbočka z tej hlavnej trate
  3. Ereentsav - niekam, je tra? vedúca kamsi na severo-východ Mongolska
Vlastne všetky vlaky sú ruskej výroby a preto krížom cez krajinu premávajú kupejné medzinárodné plackartné vnútroštátne vlaky. Vnútroštátne vlaky sa delia na obščie a plackartné ( na popis pozri stránku o ruských vlakoch v kapitolke Rusko - Vlaky ). Nie je však treba kupova? si plackarný lístok, ak idete napr. z UB do Erdenetu. Je síce 12 hodín cesty, ale môžete uštri? nejaké peniaze tým, že to urobíte ako my.
Kúpili sme si lístky na normálny obščij vlak ( klikni na obrázok ) . Keď sme nastúpili našli sme kupé, kde ešte boli voľné miesta v batožinovom priestore, tj. na kvázi tre?om poschodí kupé. Tam sme si vyhodili ruksaky, dali si ich k hlavám a na zvyšku miesta sme si ľahli a spali až do Erdenetu. Netvrdím, že to zvláš? pohodlné, ale dá sa to, nikto vás neotravuje a nemusíte sa tlači? s ďalšími 8 ľuďmi dolu.
Treba poveda?, že doprava vlakm je najpohodlnejší spôsob dopravy po Mongolsku a to aj v prípade, že sa tlačíte s veľa ľuďmi v kupé. Nám bolo odporúčané, aby sme išli vlakom, keď sme šli z Ulánbataru na Chovzgol. Tak sme teda išli UB - Erdenet vlakom, a z Erdenetu do Moronu autobusom. Ono sa totiž dá ís? priamo aj autobusom z UB, stojí to rovnako veľa peňazí, autobusom to trvá čosi kratšie ( lebo v Erdenete musíte nejaký čas čaka?, kým nájdete bus do Moronu ), ale pohodlie je rozdiel tisíc a jedno. Silno odporúčam aj ja tento spôsob, lebo sme sa rozprávali s ľuďmi čo išli priamo a bolo to dos? zlé. A okrem toho si autobusu užijete dos? po ceste z Erdenetu.

Pozor !
Ak si kupujete lístok na obščij vlak v predstihu, teda nie na dnes, ale na niekoľko dní dopredu, musíte zaplati? nejaký rezervačný poplatok. Síce malý, ale predsa. My sme platili 450 T za to, že sme o deň dopredu kupovali lístok na vlak UB - Erdenet.


Na margo tých lístkov ešte treba dosa?, že v Mongolsku je menší problém z lístkami ako v Rusku. V praxi to znamená, že na občšij vlak vnútroštátny dostanete lístky vždy. Na medzinárodné vlaky napr. do Číny, alebo Moskvy treba čaka? tak cca. 3 dni.
V Ulánbátare úplatky pri kupovaní lístkov na vlak moc nefrčia, lebo je to veľké moderné mesto. Inak je to ale napr. v Erdenete, alebo tým duplom na hraniciach . My sme toto najvac pocítili v Suchbátare, čo sú hranice s Ruskom. Na to, aby sme dostali lístky cez hranice chcela pokladníčka 5 USD úplatok. Nakoniec sme čakali celý deň a večer vo vlaku prehovorili ruských provodnikov, nech nás zoberú do vlaku do Naušiek a my im zaplatíme normálnu cenu. Podarilo sa, zaplatili sme, ale lístky sme nedostali. jasné, že im to šlo do vrecka, ale nám to nevadilo, lebo sme sa viezli bez úplatku navyše.

Pozor !
Cez hranice Rusko - Mongolsko, tj. medzi mestami Nauški a Suchbátar chodia LEN kupejné vlaky. Z týchto miest potom chodia aj obščije vlaky, ale to už sú len vnútroštátne.


V súvislosti s tým upozornením ešte raz pripomínam, že zo Suchbátaru sa do UB dostanete obščim vlakom. Ak ste to urobili tak, že cez Rusko ste šli na len na hranice, tj. do Nauški, môže sa vám sta?, ako nám, že vás pokladníčka, keď si budete kupova? lístok ďalej, bude presviedča?, že zo Suchbátaru sa nedostanete, lebo tam nič nechodí. Chodí a preto jej neverte a kúpte si lístok LEN do Suchbátaru.
Iná možnos? je, ak idete vlakom ktorý pokračuje cez hranice ďalej, ani nevystupova? a uplati? provodnika, aby vás previezol cez hranice do Suchbátaru. Pre orientáciu lístok Nauški - Suchbátar stál v roku 2000 okolo 250 R.

Taxi a autá

Mongolsko je, ako o sebe tvrdí, kapitalistická krajina a tak sa pri vystúpení z vlaku na vás vrhne kopec taxikárov ponúkajúcich svoje služby za hriešne peniaze. V Ulánbátare si taxík neberte, lebo všade je to dos? blízko ( ale to si prečítajte v časti o UB ). Na druhej strane napr. v Erdenete nemáte inú možnos? zobra? si taxi, lebo stanica je šikovne od mesta vzdialená asi 13 km. Taxík na túto vzdialenos? tam stojí 500 T. Všeobecne možno poveda?, že súkromná doprava, a teda taxíky sú veľmi drahé. Vždy vám povedia sumu, za ktorú vás odvezú, ale táto suma platí pre auto, nie pre osobu. Tj. ak sa na 4 USD zložíte 4 ľudia, platíte 1 USD každý a taxikárovi je to jedno koľko vás v aute bude. Neplatí to však univerzálne.

V Mongolsku sa používajú hlavne tri druhy áut:
  1. veľký UAZ, 9-miestne vozidlo také ako u nás sanitka ( klikni a uvidíš obrázok )
  2. malý UAZ, 5-mieste vozidlo, také ako sú u nás ruské gáziky ( klikni a uvidíš obrázok )
  3. rôzne japonské a americké pohodlné džípy, ale to sú shity, lebo sú plné elektroniky a keď sa pokazia v púšti tak ste skončili
Autá väčšinou už majú svoje najlepšie roky za sebou takže sa často kazia a treba ich opravova?, čo zdržuje, ale inak to nejde. Ďalej sú oveľa menej pohodlné ako vlaky, ale zasa na Gobi sa nijako ináč ako autom nedostanete. Takže si zasa nevyberete. Svoju úlohu pri nepohodlí v jazde tiež zohrávajú cesty a jamy na nich a samozrejme vodiči, ktorí jazdia ako blázni. Ale je to zážitok.
Do áut, taxíkov a autobusov sa zmestí oveľa viac ľudí ako si myslíte. Napr. nás bolo vo veľkom 9-miestnom UAZ-e po 24 hodín cesty z Moronu do Erdenetu 27, slovom dvadsa?sedem, ľudí !!! Tešte sa.

Autobusy

Ako autobusy fungujú v Ulánbátare normálne autobusy, ale všade inde sú to veľké UAZ-y, o ktorých sme si už rozprávali. Autobusové linky spájajú väčšinou hlavné mestá jednotlivých aimagov, ale nie je to univerzálne. Je vždy dobré zisti? si či z, alebo do mesta kam sa chystáte chodia autobusové linky. Bude to silný problém, ale dá sa to. Dovolil by som si tvrdi?, že medzi mestami v tejto tabuľke vzdialeností medzi hlavnými mongolskými mestami , premávajú aj autobusové spojenia. Ale to nemusí by? pravda, zistite si to radšej presne. Určite viem, že chodia linky, UB-Moron, Moron-Chatgal, UB-Charchorin, Erdenet-Moron, UB-Zuun Mod, a ešte nejaké, ale ako hovorím, zistite si.
Pri autobusových linkách sú ceny väčšinou dané, ale to je zasa otázne. Len my sme dostali dva krát bez zmlúvania rovnakú cenu, a teda dobrú cenu ( Erdenet - Moron za 10 USD, spä? tak isto ), takže som usúdil ... No to je jedno. Dôležité je, že toľko isto veľa platili aj normálni Mongoli čo išli s nami. Ale stlači? cenu dolu určite skúste, hlavne ak je vás viac, alebo máte nejaký iný tromf.
Ešte jedna maličkos?. V Mongolsku sa pri cestovaní s autobusmi európan dostane na pokraj nervového zrútenia ešte z jedného dôvodu - krúženia po meste. O čo ide? Autobus so šoférom stojí na stanovišti a všetci vedia, že chodí napr. vo štvrtok. Tak povedzme od utorka za šoférom chodia ľudia, že by chceli ís? s ním vo štvrtok. On si to zapamätá aj s adresou, kde dotyčný býva. Vo štvrtok ráno o 8:00 nastúpite do auta, a šofér v prvom kole obieha všetkých ľudí, ktorí s ním chceli ís?. Povie im, že vyrážame. V druhom kole sa všetci začínajú naklada? a autobus sa začína napĺňa?. Až kým sa nenaloží posledný pasažier. Potom sa vyráža na cestu. Vy od 8:00 sedíte v aute a krúžite po meste. Je 13:00 a vy stále krúžite po meste a obiehate ľudí. Už to chápete?

Zvieratá

V Mongolsku sa dá jazdi? na koňoch, jakoch, ?avách a to je všetko. V Lonely Planet nájdete, kde všade tieto služby poskytujú, a ja vám poviem o našich skúsenostiach.
My sme boli na koňoch na 6 dní pri jazere Chovzgol, na severe Mongolska. Kone sme mali požičané od chlapíka menom Bayerdalai, ktorý býva v dedinke Chatgal. Ceny sa z roka na rok menia, takže len orientačne:

kôň na jazdenie, alebo batožinu * prvé 3 dni 5 USD, každý ďalší deň 3 USD
sprievodca so svojim koňom a jedlom prvé 3 dni 8 USD, každý ďalší deň 6 USD
bývanie v jurte v campe, alebo u Bayerdalaia 2 - 4 USD
stan na dvore 0,5 USD
jedno jedlo ( raňajky, obed, alebo večera) cca. 1 USD
studená sprcha - biedna cca. 1 USD

* výraz kôň na jazdenie je jasný, to je ten, na ktorom pôjdete vy. Musíte si však so sebou zobra? aj veci na prežitie - stan, jedlo, spacák, oblečenie, ... a to tiež musí niekto nies?. Tak na to si môžete zobra? nákladného koňa, tzv. pack horse . Avšak, ak tých vecí nemáte veľa, tak sa možno zvládnete, tak ako my, pobali? len do sedlových brašien, ktoré sú 2 na každom sedle.

Je tiež dobré zobra? si so sebou mongolského sprievodcu. Jeho úlohy sú stara? sa o kone, vies? vás, kontrolova? ubalenie a upevnenie batožiny na koňoch a hlavne stráži? kone pred ukradnutím. O čo ide ? Ak si požičiate kone a neberiete si sprievodcu, tak ak vám ukradnú v noci kone, musíte ich zaplati?. Ak máte sprievodcu, je to jeho zodpovednos?, takže ste "poistení". Sprievodca má vlastné jedlo, stan a koňa, takže o nič viac si nemusíte robi? starosti. A okrem toho vás zoberie k svojim známym, kamarátom a tak sa dostanete k pôvodnému jedlu a životu mongolských ľudí.

Ešte som chcel doda?, že v Chatgale je niekoľko ľudí, ktorí poskytujú prenájom koní a sprievodcov, ale nám odporúčali Bayerdalaia, aj keď je možno trochu drahší, ale je spoľahlivý a vyskúšaný. Je to na vás. Napr. hneď pri vstupe do Chatgalu je jeden malý camp, kde požičiavajú kone.

Pešo

My sme po Mongolsku pešo moc nechodili, takže vám k tomu veľa nepoviem, ale keby ste si silno plánovali chodenie pešo, skúste mailova? na adresu brabcak@pythia.zcu.cz. Je to adresa Ondru, s ktorým sme išli po Gobi, a ktorý sa od nás potom odpojili, aby šli pešo kamsi do neznáma. Ten vám určite bude vedie? poveda? bližšie veci k tomu, č si zobra? a ako sa orientova? a podobne. Len nie som si celkom istý, či ešte stále chodí na internet. Ale za skúšku to stojí.